Wanneer is begeleiding zinvol?
Kinderen die bij Sherpa worden aangemeld, hebben klachten als:
- ik voel me anders
- kinderen uit mijn klas snappen mijn grapjes niet
- school is saaaaai
- ik heb hoofdpijn/buikpijn
- ik vind niks meer leuk
- nu zit ik eindelijk op de middelbare school, en nu leer ik nóg niets nieuws
- ik heb geen aansluiting bij mijn klasgenoten
Ouders zeggen:
- mijn kind is op school onzichtbaar en thuis heel boos
- mijn kind is op school onhoudbaar en de leerkracht weet het ook niet meer
- mijn kind is zo verdrietig
- op school leest mijn kind in AVI 4, terwijl het thuis Harry Potter leest
- mijn kind is nergens voor gemotiveerd
- mijn kind gaat vooral om met veel oudere óf veel jongere kinderen
- mijn puber haalt opeens allemaal onvoldoendes
- we verzanden in eindeloze discussies en ik heb geen enkele grip of overwicht meer
- mijn kind is hypergevoelig
Wat is er aan de hand?
Een hoogbegaafd kind verkeert zijn hele leven in een omgeving die anders denkt, anders functioneert dan hijzelf: 97% van de mensen denkt nu eenmaal niet zo snel en op een andere manier als hij. Daarbij komt dat bij begaafdheid veelal ook intensiteit hoort: intenser voelen, denken, leven. Prikkels komen niet alleen in grotere getale binnen, maar worden ook kwalitatief anders verwerkt: dieper, intenser.
Stel je voor dat je kind talent heeft voor voetbal, of uitzonderlijk goed kan zingen. Dan mag het naar een selectieteam, om te kunnen voetballen met kinderen die ook talent hebben, en te kunnen groeien in zijn sport. Of het krijgt privézangles van een professional, op weg naar een conservatoriumstudie. Dat vinden we logisch. Doe je dat nl. niet, dan kan zijn talent niet ontwikkeld worden, en is het zonde van zijn mogelijkheden. Een begaafd kind heeft eigenlijk dezelfde behoeftes. Maar dit kind moet op school hetzelfde werk doen als zijn klasgenoten, die niet zijn talent voor leren hebben.
Het aangepaste hoogbegaafde kind
De hoogbegaafde kinderen die zich te veel aanpassen aan wat er van ze wordt verwacht, verliezen het contact met wie zij werkelijk zijn. Deze aangepaste kinderen functioneren op school ogenschijnlijk probleemloos, maar ouders merken dat ze niet meer blij zijn, ze hun zelfvertrouwen verliezen en dat ze soms onder hun verwachte niveau presteren: ook als het werk nog netjes op of boven groepsniveau is. Buikpijn en hoofdpijn zijn vaak gehoorde klachten. Lamlendigheid en somberheid komt voor: je denkt soms dat je kind iets onder de leden heeft. In het weekend of de vakantie is je kind weer ‘zichzelf’.Soms hebben hoogbegaafde kinderen een of meerdere zwakker ontwikkelde EF. Logisch, want ze hebben ze veel minder vaak nodig gehad dan een gemiddeld kind. Maar ergens onderweg krijgen ze er last van dat ze minder geoefend hebben met deze vaardigheden.
Het kan ook zo zijn dat een kind, dat bijvoorbeeld een jaar versneld is, simpelweg qua hersenontwikkeling nog niet zover is dat alles uitgekristalliseerd is.
Het niet-aangepaste hoogbegaafde kind
Een ASS-er vindt het moeilijk zich te verplaatsen in de belevingswereld van een ander. Kan soms irrelevante antwoorden geven of ineens op een ander onderwerp overgaan. Een HB-er kan ditzelfde gedrag vertonen. Meestal is dat een gevolg van het missen van de aansluiting met de ander. Niet door een gebrek aan inlevingsvermogen, maar doordat hij op een andere golflengte, met een andere diepgang denkt, voelt en communiceert.
Wat kan je verwachten?
Sherpa helpt een kind (en zijn ouders) om te gaan begrijpen wat er nu eigenlijk aan de hand is. We gaan samen op zoek naar een manier om de balans te vinden, tussen zichzelf zijn en zich aanpassen (want iedereen moet zich soms aanpassen). Om zichzelf weer te gaan uitdagen iets te willen leren. Wat vind je nu eigenlijk leuk, waar word je blij van? Waar liggen je interesses? Wat is de manier waarop jij functioneert? Kijk je eerst, duik je ergens vol in? Wat heb je nodig van je omgeving?
We gaan op zoek naar een manier om om te gaan met de gevoeligheden, en met de intensiteit waarmee je kind leeft, en waar de omgeving mee om moet zien te gaan.
Daarnaast is het vaak zinvol om ook contact met school te leggen, om te zien of in het onderwijsaanbod, of in de aanpak door de leerkracht, wellicht verandermogelijkheden liggen. Zie hiervoor de pagina over schoolondersteuning.