Hoogbegaafd kind in je praktijk
Als hulpverlener, of je nu orthopedagoog, psycholoog, integratief-, spel- creatief- of anderszins-therapeut bent, krijg je ongetwijfeld wel eens een hoogbegaafd kind in je praktijk. Ben je nieuwsgierig naar kenmerken, specifieke HB-dingen en do’s en dont’s, dan is dit een zinvolle dag voor jou.
Voor wie?
Ikzelf ben, als integratief kindertherapeut, opgevoed vanuit de gedachte: kijk naar wat dít kind op dít moment nodig heeft. Ik denk niet vanuit labels of stempels of diagnoses (wat ik voorheen, vanuit mijn opleiding als orthopedagoog, wel meer deed) en ik vermoed dat jij dat ook niet doet. Tegelijkertijd is het niet goed om daarvoor je ogen te sluiten.
Toch is een hoogbegaafd kind vaak wel een ‘geval apart’. Mijn ervaring is dat de meeste hulpverleners weinig over hoogbegaafdheid weten, simpelweg omdat het in opleidingen, tot mijn grote verdriet, tot op heden zelden aan bod komt. Áls er al aandacht aan besteed wordt, dan slechts summier en alleen gericht op het cognitieve deel. Hoogbegaafde kinderen (en grote mensen!) zijn natuurlijk meer dan alleen een hoofd vol hersenen. Ze voelen diep en complex, ze leven intens. En dat brengt allerlei lastigheden met zich mee. Voor het kind zelf, voor ouders, voor school. Bovendien heeft een hoogbegaafd kind bovengemiddeld vaak ook minstens één hoogbegaafde ouder. Dus het proces van een kind roept van alles op bij de ouder. Wat weer effect kan hebben op het kind.
Daar komen wij in beeld.
Snelkookpantraining, wat is dat?
Uitgangspunt van deze dag is om je bewust te maken van wat er zoal mee kan spelen als het gaat om hoogbegaafdheid. Wat verstaan we er onder? Wat is specifiek voor deze doelgroep, waar zit de overlap met allerlei andere ‘soorten mensen’?
We werken vanuit een model, dat we bespreken om verschillende facetten van hoogbegaafdheid aan de orde te laten komen. Daarna laten we het model en de theorie snel los en gaan over op de praktijk. Jouw praktijk. Mijn praktijk. Er is ruimte voor eigen inbreng, vragen, casussen.
Ik ben tevreden als jij na afloop naar huis gaat met aha-momenten over een cliënt. Met handvatten om dat éne kind in je praktijk nóg beter te kunnen helpen. Met een beeld van de breedte en diepte van het onderwerp.