Wanneer is begeleiding zinvol?
Kinderen die bij Sherpa worden aangemeld, hebben klachten als:
- ik voel me anders
- kinderen uit mijn klas snappen mijn grapjes niet
- school is saaaaai
- ik heb hoofdpijn/buikpijn
- ik vind niks meer leuk
- nu zit ik eindelijk op de middelbare school, en nu leer ik nóg niets nieuws
- ik heb geen aansluiting bij mijn klasgenoten
Ouders zeggen:
- mijn kind is op school onzichtbaar en thuis heel boos
- mijn kind is op school onhoudbaar en de leerkracht weet het ook niet meer
- mijn kind is zo verdrietig
- op school leest mijn kind in AVI 4, terwijl het thuis Harry Potter leest
- mijn kind is nergens voor gemotiveerd
- mijn kind gaat vooral om met veel oudere óf veel jongere kinderen
- mijn puber haalt opeens allemaal onvoldoendes
- we verzanden in eindeloze discussies en ik heb geen enkele grip of overwicht meer
- mijn kind is hypergevoelig
Wat is er aan de hand?
Een hoogbegaafd kind verkeert zijn hele leven in een omgeving die anders denkt, anders functioneert dan hijzelf: 97% van de mensen denkt nu eenmaal niet zo snel en op een andere manier als hij. Daarbij komt dat bij begaafdheid veelal ook intensiteit hoort: intenser voelen, denken, leven. Prikkels komen niet alleen in grotere getale binnen, maar worden ook kwalitatief anders verwerkt: dieper, intenser.
Stel je voor dat je kind talent heeft voor voetbal, of uitzonderlijk goed kan zingen. Dan mag het naar een selectieteam, om te kunnen voetballen met kinderen die ook talent hebben, en te kunnen groeien in zijn sport. Of het krijgt privézangles van een professional, op weg naar een conservatoriumstudie. Dat vinden we logisch. Doe je dat nl. niet, dan kan zijn talent niet ontwikkeld worden, en is het zonde van zijn mogelijkheden. Een begaafd kind heeft eigenlijk dezelfde behoeftes. Maar dit kind moet op school hetzelfde werk doen als zijn klasgenoten, die niet zijn talent voor leren hebben.
Dan ligt aanpassing op de loer, waardoor zijn talent niet meer zichtbaar is (dat gebeurt soms al binnen enkele weken op school!). Of ongelukkig of negatief gedrag, waarmee hij (onbewust) laat zien dat het niet goed in zijn vel zit.